چرا مراقبت از ناخن اهمیت دارد؟

۳۲۹ بازديد

مراقبت از ناخن برای حفظ سلامت همه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است؛ افرادی که ناخن‌های تمیزی دارند، به سلامت خود و بدن‌شان اهمیت می‌دهند، ازین رو دارای شخصیتی هستند که به دیگران احترام می‌گذارند. همچنین حفظ سلامت ناخن، به شما کمک می‌کند تا از آن در مقابل بیماری‌ها و عارضه‌های پوستی محافظت کنید. هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد به کسی‌که دست‌های کثیف و چرک‌آلودی دارد، نگاه کند. بنابراین توجه به سلامت و زیبایی ناخن‌ها در زندگی روزانه‌تان بسیار مهم و تاثیرگذار است.

ناخن از چند جزء مختلف تشکیل شده‌ است که مهم‌ترین‌شان کوتیکول است. بخشی از پوست که به صورت لایه‌ای نقره‌ای رنگ در بخش پایینی ناخن دیده می‌شود؛ و وجودش بدین علت حائز اهمیت است که نمی‌گذارد باکتری‌ها و آلودگی‌ها به پوست شما نفوذ کند؛ به همین خاطر مراقبت و محافظت از آن اهمیت زیادی دارد، چون اگر حواستان نباشد، ترک می‌خورد و پوسته‌پوسته می‌شود.

چرا پوست دور ناخن پوست‌پوست شده یا ترک می‌خورد؟

اگر برایتان سوال پیش آمده که علت ریشه شدن پوست کنار ناخن چیست یا می‌خواهید با انواع علت ترک خوردن پوست کنار ناخن آشنا شوید، در ادامه می‌خواهیم به طور خلاصه به این موارد پاسخ دهیم. به طور کلی در درمان لایه لایه شدن ناخن باید به دو دسته عوامل بیرونی و درونی توجه کرد:  

۱. عوامل بیرونی

از عوامل بیرونی تاثیرگذار بر پوست پوست شدن دور ناخن می‌توان به فاکتورهای محیطی همچون زخم شدن اطراف ناخن (مانند قرارگرفتن در معرض آب‌وهوای سرد یا گرم)، شستشوی بیش از حد دست‌ها با صابون، مواد شیمیایی موجود در مرطوب‌کننده‌ها، شامپو‌ها و سایر محصولات آرایشی، آفتاب سوختگی (شایع‌ترین علت پوسته شدن کنار ناخن و شاید اصلی‌ترین علت ترک خوردن ناخن)، واکنش‌های آلرژیک به مواد شوینده، عفونت‌های قارچی، پسوریازیس و عادت‌های بد همچون جویدن ناخن‌ها یا کندن پوست اطراف ناخن اشاره کرد.

استفاده از کرم ترمیم‌کننده ناخن
استفاده از کرم ترمیم‌کننده ناخن

۲. عوامل درونی

در پاسخ به این سوال که کمبود چه ویتامینی باعث پوسته شدن دور ناخن می‌شود باید گفت که کمبود برخی ویتامین‌ها همچون ویتامین B3 یا نیاسین (موجب بروز بیماری پوستی پلاگر با علائمی مانند التهاب، ترک و پوسته‌پوسته شدن)، مصرف بیش از حد ویتامین A (علت پوسته شدن ناخن) و کمبود ویتامین B7 یا بیوتین (علت ترک خوردن پوست کنار ناخن) علاوه بر موارد ذکرشده می‌تواند موجب جدا شدن گوشت اطراف ناخن شوند.

کوتیکول چیست؟

کوتیکول‌ها بخش‌های بسیار کوچک، نازک و حساس لبه‌های پوست انگشت‌های شما هستند که اطراف ناخن‌ها رشد می‌کنند. اگر خواهان داشتن ناخن‌های تمیز، زیبا و درخشان هستید، حسابی مراقب‌شان باشید. این کوتیکول‌ها مصداق بارز فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه هستند؛ چون معمولاً دست کم گرفته می‌شوند، غافل از اینکه در محافظت از ناخن‌ها دربرابر باکتری‌ها نقش بسیار مهمی داشته و بین روکش‌های ناخن و اپونیکیوم (پوست زیر ناخن) یک لایه محافظ برای مراقبت از ریشه‌ ناخن‌ها ایجاد می‌کنند.

وقتی در ماه‌های سرد سال که بیشتر دست‌های‌تان در معرض خشکی قرار گرفته و آسیب می‌بینند، کوتیکول‌ها راحت پوسته پوسته می‌شوند. این بافت‌های غیرزنده که ریش ریش و ورقه ورقه می‌شوند، نه‌تنها ظاهر جالبی ندارند بلکه به شدت دردناک‌اند و اگر سریعاً درمان‌شان نکنید، ممکن است عفونت گریبان‌‌گیر شما شود.

کرم ناخن چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

از کرم‌های ناخن روی پوست دور ناخن (کوتیکول‌ها) و ریشه آن استفاده می‌شود، تا علاوه بر لایه‌برداری میکروسکوپی پوست‌های اطراف ناخن، از آبرسانی تاثیرگذار آن هم بهره‌مند شوید. این رطوبت‌رسانی به ناخن‌ها کمک می‌کند تا پوست دورشان نرم و لطیف شود و راحت‌تر رطوبت را به خود جذب کنند.

یک کرم ناخن علاوه بر نقش حائز اهمیتش در حفظ سلامت ناخن به خاطر وجود مواد موثره‌ مغذی‌ و معدنی‌ای که دارد، لایه‌های ناهموار کوتیکول را تقویت کرده و به آن استحکام می‌بخشد تا خطوط و ناهمواری‌های موجود در سطح آن صاف و یکنواخت شود.

این کرم‌ها نقش مهمی در آبرسانی مستمر و حفظ سلامت و افزایش سطح قدرت ناخن‌ها دارند؛ به‌ویژه اگر از کرم ناخنی استفاده کنید که در آن از مواد موثره مغذی برای تقویت پوست ناخن جهت مبارزه با آلودگی‌ها و عفونت‌ها استفاده شده باشد.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از کرم ناخن، می‌توان به نحوه بکارگیری آن که به صورت ماساژ است، اشاره کرد؛ با این کار خون بهتر در آن ناحیه به جریان می‌افتد و همین مسئله موجب تسریع و افزایش جذب مواد مغذی پوست می‌شود. در ضمن بیشتر کرم‌‌های ناخن می‌توانند با ترمیم پوست دور ناخن از ایجاد ترک دور ناخن جلوگیری کنند.

چه وقت و چطور می‌توان از یک کرم ناخن استفاده کرد؟

هر زمان دلتان بخواهد می‌توانید از یک کرم ناخن مانند انواع کرم دست و بدن استفاده کنید، اما پیشنهاد ما به شما این است که شب‌ها پیش از خواب را به استفاده از این محصول اختصاص دهید. چون با این شرایط در طول فعالیت‌های روزانه کرم از روی دست‌تان پاک نمی‌شود؛ اما اگر از آن دسته افرادی هستید که دستکش به دست می‌کنید یا خیلی حواستان جمع است که دست‌تان بعدِ استفاده به جایی برخورد نکند هم استفاده از کرم ناخن در طول روز برای‌تان انتخاب مناسبی خواهد بود.

استفاده از کرم دور ناخن
بعدِ استفاده از کرم دور ناخن

برای استفاده از کرم ناخن کافی است کمی از آن را روی انگشت‌های دست‌تان بگذارید و آن را به‌آرامی دور پوست ناخن‌تان ماساژ دهید. پیش از اینکه به تخت‌خواب بروید یا بخواهید کار دیگری انجام دهید، کمی صبر کنید تا کرم روی دست‌تان خشک شود. برای اینکه بتوانید در کوتاه‌مدت از مصرف کرم ناخن شاهد بیشترین سطح از تاثیرگذاری باشید، بهتر است پیش از کرم زدن حتماً حمام رفته باشید یا دست‌تان را به کمک میسلار واتر یا آب و صابون خوب پاک و تروتمیز کرده باشید. با این کار، ریشه و پوست دور ناخن‌تان نرم‌تر شده و کرم راحت‌تر به داخل‌شان نفوذ می‌کند.

چطور می‌توان نسبت به خرید بهترین کرم ناخن بازار اقدام کرد؟

در خرید کرم ناخن بهتر است با بررسی دقیق عواملی همچون قیمت، ارزش هزینه، مواد موثره، نحوه استفاده و اعتبار برند اقدام کنید:

۱. قیمت کرم ناخن

خوشبختانه هزینه‌ای که بایستی بابت خرید یک کرم ناخن پرداخت کنید، به‌اندازه سایر محصولات آرایشی و مراقبتی موجود در بازار بالا نیست و نباید از این بابت نگرانی به خود راه دهید. معمولاً در ارتباط با کرم ناخن، جدای از ماجرای برند، محصولات گران‌قیمت در ترکیبات‌شان از مواد موثره‌ای استفاده‌ شده که می‌توانند جدای از ترمیم پوست ناخن، آن را آبرسانی کرده و مواد مغذی موردنیازش را تامین کنند. خرید کرم ناخن تراست( ترمیم کنندە، تقویت کنندە و ضد قارچ)

۲. ارزش هزینه

پیش از خرید به میزان مصرف روزانه‌‌تان از کرم ناخن توجه کنید. بدانید که می‌خواهید برای چند میلی یا چند گرم از یک کرم هزینه کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً از مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلف یا وبسایت‌های فروش آنلاین، محصولات متفاوت و قیمت‌های‌شان را بررسی کنید. چون گاهی‌اوقات کرم‌های بزرگتر برای‌تان مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. اگر هم برنامه دارید مرتب از کرم ناخن استفاده کنید، از تیوب‌های کرمی بزرگتر خریداری کنید تا مجبور نباشید، زود به زود خرید انجام دهید.


 

استفاده از کرم ناخن
 

 

برای استفاده از کرم ناخن کمی از آن را روی پوست دور ناخن انگشت‌های یک دست قرار دهید و به کمک دست دیگر آن‌ها را به خوبی ماساژ دهید تا کاملاً جذب پوست شود.


۳. مواد موثره کرم ناخن

حتماً پیش از خرید انواع محصولات مراقبتی بهداشتی به مواد موثره یا ترکیبات موجود در آن توجه کنید، به دو دلیل مهم: ۱. برخی موارد همچون شی باتر و کلیمبازول خاصیت‌های جداگانه‌ای دارند. ۲. اگر هم پوست حساسی داشته و به برخی مواد آلرژی دارید، می‌توانید از بروز عارضه‌های ناخواسته جلوگیری کنید.

۴. نحوه استفاده از کرم ناخن

اگر به مانند برخی افراد خیلی حوصله ندارید که برای مراقبت از پوست‌تان وقت بگذارید یا برنامه زمانی روزانه شلوغی دارید و می‌خواهید از محصولاتی که سریع‌تر جذب پوست می‌شوند و نیازی نیست بعدِ مصرف چند دقیقه منتظر بمانید تا جذب شوند، بهتر است شیوه مصرف کرم‌های ناخنی که قصد تهیه‌شان را دارید، به خوبی مطالعه کنید و سپس تصمیم نهایی خود را بگیرید.

استفاده از کرم تقویت‌کننده ناخن
استفاده از کرم تقویت‌کننده ناخن

نکات کاربردی و حائزاهمیت در استفاده از کرم ناخن

برای درمان پوسته شدن اطراف ناخن در زمان انتخاب بهترین کرم تقویت کننده ناخن و حتی پیشگیری از آن می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

۱. مراقبت پوست دور ناخن‌تان باشید و اجازه ندهید به آن آسیبی برسد، چون در اثر وارد شدن هرگونه ضربه به آن، آلودگی و عفونت به‌راحتی وارد پوست‌تان می‌شود؛ این عفونت‌های باکتریایی هم می‌توانند رشد ناخن‌های‌تان را مختل کنند؛ به ظاهرش آسیب برسانند و باعث بروز لکه‌های سفید و پوسته‌پوسته شدن شوند.

۲. عده‌ای هستند که خودشان را متخصصان و به اصطلاح مانیکوریست‌های فوق‌العاده‌ای می‌دانند، اما زمانی‌که پای عمل از راه می‌رسد، با ناخن و پوست‌ اطراف آن بسیار خشن و ناملایم برخورد می‌کنند. اگر از دوستان و آشنایان چندین ساله‌تان هم باشند، بهتر است دیگر برای مانیکور به سراغ‌شان نروید. چون تمیزکاری یا دستکاریِ به این شکل باعث بروز عفونت و ایجاد آلودگی در ناخن شما می‌شود.

۳. عوامل خشک‌کننده‌ای همچون مایع‌های دستشویی و لاک‌پاک‌کن‌های مبتنی بر استون وجود دارند که می‌توانند به کوتکیول‌های پوست دور ناخن شما آسیب برسانند. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم تا موقع شستشوی ظروف از دستکش استفاده کنید. همچنین لاک‌پاک‌کن‌های فاقد استون را بکار بگیرید.

۴. از ناخن جویدن دست بردارید و انگشت‌های‌تان را در دهان‌تان نگذارید؛ چون با این کار به پوست دور ناخن‌تان آسیب جدی وارد می‌کنید.


منبع: نمایندگی محصولات تراست

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.