فواید انتخاب شامپوی مناسب

۳۳۱ بازديد

استفاده از شامپوی مناسب به توازن سطوح PH موی شما کمک می‌کند. شامپوی مناسب 3 مزیت کلیدی برای موهای شما به همراه دارد.

بهبود شرایط مو

شامپوی مناسب، ظاهر موی شما را بهتر خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که برای حصول بهترین نتیجه باید شامپو کف کند، آن را بشوئید و این کار را تکرار کنید تا تمام کثیفی‌ها و تجمعات از بین بروند.

تحریک رشد مو

شامپویی که سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی، مواد معدنی و عصاره‌های طبیعی است، پوست سر شما را تحریک می‌کند. مواد طبیعی که باید در شامپو به دنبال آن باشیم، اسطوخودوس، بادام، جینسینگ، علف لیمو، جوجوبا و گلابی خاردار هستند. همچنین این مواد بوی طبیعی تولید می‌کنند و شما را از گزند مواد معطر شیمیایی که به موهای‌تان آسیب می‌زند دور نگه می‌دارند.

محافظت از رنگ

اگر موی شما رنگ شده است، شامپوی مناسب باید از محوشدن سریع رنگ جلوگیری کند. موی شما وقتی رنگ می‌شود رنگ را به خود جذب می‌کند و شامپوهای نامناسب رنگ را از موی شما پاک می‌کنند.

درمان شوره

وقتی پوست سر شما خشک باشد به ایجاد شوره منجر می‌شود. اگر پوست سر شما پوسته‌پوسته شده یا تجمعات بر روی آن دیده می‌شود، باید یک شامپو ویژه ضدشوره بخرید تا پوست سر خود را درمان کنید. با وجود بسیاری از شامپوهای شوره سر در بازار، سخت است که شامپوی مناسب برای موی خود را انتخاب کنید. برای شروع، شامپویی که حاوی 1 درصد ماده فعال کتاکنازول است انتخاب خوبی محسوب می‌شود.

کتاکنازول ماده فعالی است که خواص ضدقارچ دارد و برای کشتن قارچ‌ها و مخمرهایی تولید شده است که موجب ایجاد شوره می‌شوند. می‌توانید شامپوهایی با دزهای پایین کتاکنازول تهیه کنید. اگر غلظت قوی‌تری مدنظرتان است با پزشک خانواده یا متخصص پوست مشورت کنید.

دیگر شامپوهای خوب ضدشوره سر حاوی مواد فعالی نظیر سلنیوم سولفید و پیریتیون روی هستند. شاید مجبور باشید قبل از یافتن شامپوی مناسب خود از چندین شامپوی مختلف ضدشوره استفاده کنید.

قیمت شامپو سر کراتین تراست

شامپو سر کراتین تراست

انواع مختلف شامپو

هر شامپو مخصوص نوع خاصی از مو است. به دلیل اهمیت انتخاب شامپوی مناسب برای موی خود، باید با انواع مختلف شامپوی مو نیز آشنا شوید:

شامپوی شفاف کننده

این نوع از شامپو تجمعات را در پوست سر و مو از بین می‌برد.

شامپوی محافظت کننده رنگ

این شامپو به اندازه‌ای ملایم طراحی شده که برای موهای رنگ‌شده مناسب است.

شامپوی روزانه

یک شامپوی معمولی که مختص به نوع خاصی از مو نیست.

شامپوی مرطوب کننده

این شامپو به موی خشکی که مستعد شکسته‌شدن است رطوبت می‌بخشد.

 

شامپوی موهای چرب

شامپویی است که به از بین بردن چربی اضافی کمک و ظاهر چرب پوست سر را تلطیف می‌کند.

شامپوی دو در یک

محصولی است که شامپو و نرم‌کننده در آن با هم ترکیب شده‌اند.

شامپوی حجم دهنده

این شامپو برای موهای ظریف طراحی شده و موهای شما را ضخیم‌تر از آن‌چه هست نشان می‌دهد.

برخی شامپوها برای استفاده روزانه طراحی شده‌اند در حالیکه برخی دیگر براساس نیاز موی شما باید دو تا سه بار در هفته مصرف شوند. برای مثال، اگر موی چرب دارید باید فقط برای دفعات اندکی از نوع خاصی از شامپو در هفته استفاده کنید. استفاده روزانه از این نوع شامپوها چربی زیادی را از بین می‌برد و موی شما آسیب بیشتری می‌بیند.

مواد موجود در شامپو؛ بایدها و نبایدها

اکثر شامپوها فرمول ساختی دارند که تقریباً حاوی 10 تا 30 ماده مختلف است. به منظور پاک‌سازی پوست سر از روغن، کثیفی، تجمعات چربی موجود در پوست سر و بو، تمامی شامپوها باید حاوی یک عامل شوینده یا تمیزکننده باشند. آن‌ها ناخالصی‌ها را از پوست برمی‌دارند و با شست‌وشو از بدن خارج می‌شوند.

شوینده‌های رایج در شامپو سورفکتانت‌ها هستند. برخی از سورفکتانت‌ها عبارتند از: سدیم لوریل سارکوزینات، سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لورت سولفات (SLES). این سورفکتانت‌ها در کنار کوسورفکتانت‌ها عمل می‌کنند.

مواد رایج موجود در شامپو عبارتند از: سورفکتانت‌ها، عوامل کف‌دهنده، نرم‌کننده‌ها، ضخیم‌کننده‌ها، مات‌کننده‌ها، عوامل متوقف‌کننده، مواد نگهدارنده، افزودنی‌های خاص و عطرها.

غلیظ کننده‌های رایج شامپوها عبارتند از: ستیل الکل، استریل الکل، کارنوبا واکس، صمغ زانتان، ژلاتین، سیتریک اسید.

دو تنظیم‌کننده‌ی رایج PH سیتریک اسید و گلیکولیک اسید هستند. مواد نگهدارنده از تشکیل باکتری جلوگیری می‌کنند. شامپوها حاوی شکلی از ویتامین B5 به نام پنتنول، هموکتانت نگهدارنده رطوبت و مواد معطر برای رایحه‌بخشی هستند.
شامپو تخصصی ضدشوره مقاوم شوره چرب

شامپو تخصصی ضدشوره مقاوم (شوره چرب)

مواد مضر شامپو

سولفات‌ ها

سولفات‌ها مواد شیمیایی هستند که به عنوان عامل تمیزکننده در شامپوها حضور دارند. رایج‌ترین این سولفات‌ها، سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات هستند. سولفات‌ها قابلیت تمیزکنندگی بالایی دارند و موجب کف در شامپوها می‌شوند. اگر شامپوی شما کف نمی‌دهد، مشخص است که در آن سولفات وجود ندارد.

شامپوی مو
سولفات ماده‌ای است که موجب کف کردن شامپو می‌شود

اما میزان بسیار بالای سولفات‌های تمیزکننده می‌تواند موجب تحریک، خشکی و التهاب پوست گردد. سولفات‌ها می‌توانند حساسیت پوست را افزایش دهند و بیماری‌هایی نظیر آکنه روزاسه، اگزما و درماتیت تماسی را تشدید کنند. همچنین پوست‌های حساس را تحریک می‌کنند.

سولفات‌ها چربی‌های طبیعی مو را از بین می‌برند و موجب خشکی می‌شوند. همچنین آن‌ها با مختل‌کردن تولید چربی طبیعی پوست به مو آسیب‌ می‌رسانند.


فرمالدهید

فرمالدهید یک ترکیب شیمیایی است که در محصولات خانگی، ساختن مواد و به عنوان نگهدارنده در برخی محصولات مصرفی نظیر شامپو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرمالدهید موجب آلرژی تماسی می‌شود و بستر ابتلا به درماتیت پوستی را نیز فراهم می‌سازد. همچنین اگزما و درماتیت آلرژیک را تشدید می‌‌کند.

دپارتمان سلامت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا فرمالدهید را ماده‌ای سرطان‌زا عنوان کرده است. مطالعات نشان داده است کارگرانی که در معرض سطوح بالای این ماده شیمیایی قرار دارند ممکن است به لوسمی میلوئید و سرطان‌های نادر از جمله سرطان سینوس و گلو متبلا شوند.

پارابن ها

پارابن‌ها مواد شیمیایی نگه‌دارنده‌ای هستند که از زمان‌های قدیم در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند تا ماندگاری محصول را افزایش دهند. مطالعات نشان داده است که پارابن‌ها به سرعت از طریق پوست جذب می‌شوند و به درون بافت‌های بدن نفوذ می‌کنند. این مورد می‌تواند درماتیت تماسی آلرژیک و مشکلات پوستی نظیر سرخی، تحریک، خارش پوستی، پوسته‌پوسته‌شدن و کهیر را به دنبال داشته باشد.

همچنین شواهد نشان می‌دهد که پارابن‌ها می‌توانند اثرات استروژنی داشته باشند. آن‌ها می‌توانند در تنظیمات نرمال هورمون اختلال ایجاد کنند. این امر بر روی بارداری و قاعدگی اثر می‌گذارد. پارابن‌ها بر روی بافت سلولی سینه نیز اثر می‌گذارد و درصد ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.

هگزاکلروفن

هگزاکلروفن یک عامل ضدعفونی‌کننده است که به‌واسطه دارا بودن خواص ضدمیکروبی در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب شیمیایی می‌تواند موجب تحریک چشم و پوست شود و در صورت بلعیده‌شدن به تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات شکم و اسهال می‌انجامد. دیگر عوارض جانبی هگزاکلروفن شامل سرخی، خشکی، تورم پوست و همچنین حساسیت پوست به نور هستند.

فتالات ها

فتالات‌ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که به طور رایج برای تولید پلاستیک جهت انعطاف بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آن‌ها به عنوان یک عامل پیونددهنده در محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله شامپوها استفاده می‌شود.

فتالات‌ها موجب اختلالات هورمونی و ناباروری، کاهش تعداد اسپرم و نقص‌های تولیدمثل و تناسلی می‌گردند. مطالعات نشان داده است که در معرض فتالات قرار گرفتن ریسک ناباروری و دیابت‌های بارداری را افزایش می‌دهد. فتالات‌ها می‌توانند برای کلیه‌ها، تیروئید، سیستم ایمنی و کبد نیز مضر باشند.

 

موادی که در شامپو باید به دنبال آن باشید

اگر شما شامپوی بدون سولفات می‌خواهید، باید مطمئن شوید که یک عامل تمیزکننده در شامپو وجود دارد.

مواد بدون سولفات عبارتند از:

  • سارکوزین‌ها
  • شوینده‌های آنیونی سولفوسوکسینات
  • بتائین‌ها
  • سولتین‌ها
  • مشتقات ایمیدازولینیوم

مواد شامپوی طبیعی

به شامپو وقتی طبیعی می‌گوییم که فاقد سولفات و حاوی مواد گیاهی و ارگانیک باشد. شامپوهای طبیعی به جای مواد مصنوعی به طور رایج از روغن‌های ضروری، عصاره‌های میوه و مواد گیاهی و ارگانیک تأییدشده تشکیل شده‌اند. مواد گیاهی شامپو روغن‌های دانه روغنی و عصاره‌های میوه را شامل می‌شود. این مواد گیاهی کمتر به مو، PH طبیعی پوست سر و توازن چربی آسیب می‌رسانند.

حتماً قبل از استفاده از این مواد، آلرژی به آن‌ها را بررسی کنید. مواد طبیعی که در شامپو می‌توان از آن‌ها استفاده کرد عبارتند از:

  • روغن‌های گیاهی نظیر روغن جوجوبا، روغن شمعدانی و آرگان.
  • چای سبز ارگانیک
  • آلوئه ورا
  • بابونه
  • روغن نارگیل
  • عسل ارگانیک
  • روغن‌های ضروری برگاموت
  • زیتون
  • کنف ارگانیک
  • عصاره‌های ریشه نظیر ریشه بیدمشک
  • عصاره‌های میوه نظیر عصاره بادیان ستاره‌ای
  • روغن‌های ضروری نظیر نعناع، اسطوخودوس و لیمو

این مواد طبیعی برای مو و پوست سر ملایم‌تر هستند و هنگام تمیزکردن کوتیکول‌های مو را از بین نمی‌برند. همچنین در عین تمیزکنندگی خوب، آبرسان نیز به حساب می‌آیند.

مواد شامپو برای نیازهای خاص

شامپوهای امروزی حاوی مواد تمیزکننده ساده‌ای هستند. اما این شامپوها برای انواع موها تهیه شده‌اند. در ادامه به مواد موردنیاز هر نوع مو در شامپوها اشاره خواهیم کرد.

ریزش مو و موهای نازک

فیتو کافئین (Phyto-caffeine) به کاهش نازک‌شدن مو مخصوصاً برای طاسی‌های زنانه کمک می‌کند. ماینوکسیدیل (Minoxidil) ماده تأییدشده‌ برای درمان ریزش مو است که باید به عنوان یک محلول موضعی 2 درصد مورد استفاده قرار گیرد. نیاسین (Niacin) (ویتامین B3) به بهبود گردش خون کمک می‌کند. بهبود گردش خون موجب جریان یافتن مواد غذایی به سمت فولیکول‌های مو می‌شود و به رشد و پربودن مو کمک می‌کند.

مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است که اسطوخودوس و روغن نعناع می‌تواند بر روی رشد مو تأثیر مثبت داشته باشد اما نیاز است که آزمایش‌های انسانی در این مورد صورت گیرد. به منظور جلوگیری از آسیب محیطی، اسید آمینه هیستیدین، مس اضافی مو را جذب می‌کند. حذف این مس اضافی به محافظت از مو در برابر آسیب‌های اشعه ماورابنفش کمک می‌کند.


منبع: فروشگاه تخصصی محصولات تراست

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.