با بهترین روش های درمان جای سوختگی، زیبایی خود را به دست آورید

۳۳۵ بازديد

در طول زندگی اتفاقات خطرناک بسیاری ممکن است برای انسان اتفاق بیفتد. یکی از دردناک‌ترین اتفاقات سوختگی است. سوختگی دلایل مختلفی همچون آب جوش،‌ بخار آب،  روغن داغ،‌ آتش و غیره دارد. شخصی که دچار چنین حادثه‌ای می‌شود، درد زیادی را تحمل می‌کند. هرچند که این درد، بسته به‌شدت سوختگی، میزان متفاوتی دارد،‌ اما موقتی است. آنچه از سوختگی تا سال‌های سال باقی می‌ماند، جای آن است که زیبایی شخص را از او می‌گیرد. ازاین‌رو بسیاری اقدام درمان جای سوختگی می‌کنند.

شخصی که دچار چنین حادثه‌ای می‌شود دو دوره درمان را باید پشت سر بگذارد. او ابتدا باید محل سوختگی را تحت مراقبت و درمان قرار دهد تا پوست دوباره خود را بازسازی کند. اما این بار پوست کاملاً شبیه قبل نخواهد بود مگر در مواردی که سوختگی بسیار جزئی باشد. اگر سوختگی با شدت بیشتری به وقوع بپیوندد، پس از ترمیم، جای آن بر روی پوست باقی می‌ماند. ازاین‌رو بسیاری در تلاش‌اند تا جای سوختگی‌های خود را درمان کنند و از بین ببرند. برای درمان این مشکلی راه‌های مختلفی وجود دارد. برای آشنایی با آن‌ها، با ما همراه باشید.

چگونه جای سوختگی را درمان کنیم؟

لازم است پیش از پرداختن به درمان جای سوختگی با روغن یا موارد دیگر، ابتدا یک تعریف کلی از جای سوختگی را ارائه دهیم تا مشخص شود که دقیقاً دررابطه‌ با چه چیزی می‌خواهیم صحبت کنیم. سوختگی پوست در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. اگر فرد چیز داغی را اتفاقی لمس کند،‌ مثلاً بدون استفاده از دستگیره ماهیتابه را از روی اجاق بردارد،‌ یا آب جوش بر روی بدن او بریزد، پوست ممکن است دچار سوختگی شود. علاوه بر این،‌ مواد شیمایی،‌ نور خورشید، برخی از اشعه‌ها و الکتریسیته نیز می‌توانند از دلایل سوختگی پوست باشند.

سوختگی مرگ سلول‌های پوست را به دنبال دارد. پوستی که آسیب‌دیده است پروتئینی به نام کلاژن تولید می‌کند. این پروتئین در بهبودی و بازسازی پوست نقش دارد. زمانی که پوست بهبود یافت دیگر همانند گذشته نخواهد بود. آن قسمت از پوست ضخیم‌تر شده و تغییر رنگ می‌دهد. ازاین‌رو، بسیاری در پی درمان جای سوختگی هستند، چراکه این تغییر شکل و رنگ باعث می‌شود که زیبایی پوست از بین برود.

شایان‌ذکر است برخی از سوختگی‌ها نیز جزئی هستند و اصلاً اثری از خود باقی نمی‌گذارند. برخی از اسکار‌ها یا همان جای سوختگی نیز موقتی هستند و باگذشت زمان کم‌کم کم‌رنگ شده و در آخر محو می‌شوند. گذشته از این دو مورد، بقیه اسکارهای سوختگی دائمی هستند و برای ازبین‌بردن آن‌ها مانند از بین بردن جای زخم به درمان نیاز است.

جای سوختگی ممکن است کوچک یا بزرگ باشد. گاهی اوقات افراد از درمان جای سوختگی کوچک‌تر چشم‌پوشی می‌کنند، به‌خصوص زمانی که در معرض دید نباشند. اما جای سوختگی که سطح وسیعی از صورت یا بدن فرد را می‌پوشاند، زیبایی ظاهری او را کاهش داده و درحقیقت شما را وادار به درمان می‌کند.

درمان جای سوختگی

تشخیص انواع مختلف سوختگی

آنچه که در ایجاد جای سوختگی و اندازه آن تأثیرگذار است، میزان گرما و مدت زمانی است که در تماس با پوست قرار می‌گیرد. هرچه میزان گرما بیشتر باشد و مدت‌زمان بیشتری پوست شما را تحت‌تأثیر قرار دهد، احتمال به‌جاماندن اسکار، بزرگ‌تر شدن آن و نیاز شما به درمان جای سوختگی افزایش پیدا می‌کند. سوختگی‌ها بر اساس این که چه مقدار از پوست شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند طبقه‌بندی می‌شوند. سوختگی به سه گروه طبقه‌بندی می‌شود که عبارت‌اند از سوختگی درجه یک، سوختگی درجه‌دو و سوختگی درجه سه.

سوختگی درجه یک سبب ایجاد درد و قرمزی شده و به اپیدرم (لایه خارجی پوست) آسیب می‌رساند. سوختگی درجه‌دو، نه‌تنها موجب آسیب به اپیدرم می‌شود، بلکه آسیب به درم (لایه زیر اپیدرم) را نیز به دنبال دارد. در این نوع سوختگی پوست دردناک و قرمز شده و تاول‌ بر روی آن مشاهده می‌شود. سوختگی درجه سه علاوه بر آسیب رساندن به درم و اپیدرم، ممکن است به استخوان‌ها و تاندون‌ها نیز آسیب برساند و سبب تغییر رنگ پوست به سفید یا سیاه می‌شود. همچنین، پایانه‌های عصبی نیز دچار آسیب می‌شوند.

لازم به ذکر است که سوختگی‌های درجه یک نیاز به درمان جای سوختگی ندارند، چراکه بیشتر اوقات خود‌به‌خود و بدون ایجاد هیچ‌گونه اسکاری بهبود می‌یابند و محو می‌شوند. اما متأسفانه پس از بهبودی سوختگی‌های درجه‌دو و درجه سه، اغلب جای آن‌ها بر روی پوست باقی می‌مانند.

 

آشنایی با انواع جای سوختگی

اسکارهایی که در اثر سوختگی ایجاد می‌شوند، سه نوع مختلف دارند که عبارت‌اند از اسکارهای هیپرتروفیک، اسکارهای انقباضی، اسکارهای کلوئیدی. فردی که دچار این اسکارها بشود به درمان جای سوختگی نیاز دارد. سوختگی‌هایی که در گروه اول یعنی اسکارهای هیپرتروفیک جای می‌گیرند، برجسته شده و رنگ آن‌ها قرمز یا بنفش رنگ است.

اگر این نوع اسکار‌ها را لمس کنید، ممکن است هنگام لمس آن‌ها احساس گرما و خارش کنید. اسکارهای انقباضی، موجب می‌شوند که پوست، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها سفت شوند. درنتیجه، حرکت برای شما سخت خواهد شد. در آخر، اسکار‌های گروه سوم، اسکارهای کلوئیدی، برجستگی‌های براق و بدون مو هستند.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟

مراجعه کردن فرد به پزشک در مواقع لازم، نه‌تنها از عوارض ناشی از سوختگی جلوگیری می‌کند، بلکه با رعایت توصیه‌های پزشک، درمان جای سوختگی نیز بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود.  خوب است بدانید که شما می‌توانید سوختگی‌های کوچک درجه یک را بدون مراجعه به پزشک و به‌تنهایی در خانه درمان کنید. برای سوختگی درجه‌دو، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید. به علائم عفونت مانند قرمزی، تورم یا چرک توجه کنید. برای سوختگی درجه سه،‌ فرد باید بدون فوت وقت به بیمارستان منتقل شود تا در آنجا از مراقبت‌های مناسبی برخوردار شود.

فراموش نشود که حتی برای برخی از مواقع برای سوختگی‌های درجه یک نیز باید به پزشک مراجعه کنید. در این چنین مواقعی پوست ظرف یک هفته ترمیم نمی‌شود، حتی‌ اگر قسمت کوچکی را شامل شود. به‌علاوه اگر درمان جای سوختگی درجه یک تا یک هفته خودبه‌خود انجام نشود، یا سوختگی به سطح بزرگی از پوست آسیب رسانده باشد، لازم است پزشک آن را معاینه کند.

 

درمان جای سوختگی

به‌طورکلی، درمان به درجه و اندازه سوختگی بستگی دارد. اگر سوختگی در سطح وسیعی اتفاق افتاده باشد،‌ فرا از نوع آن،‌ لازم است توسط پزشک معاینه شود. برای سوختگی‌هایی که درجه‌های متفاوتی دارند، درمان‌‌های مختلفی اتخاذ می‌شود.

درمان محل سوختگی در دو مرحله انجام می‌گیرد. اشخاص ممکن است بلافاصله پس از ایجاد سوختگی بهترین ماده‌ای را که در دسترس دارند بر روی محل سوختگی بمالند تا از ایجاد اسکار جلوگیری کنند. اما باید توجه داشته باشید که این نوع روش تنها برای سوختگی‌های درجه یک و کوچک همچون درمان جای سوختگی با اتو و سوختگی جزئی با آب جوش کاربرد دارد.

اما برای سوختگی‌هایی درجه‌دو و درجه سه این‌چنین نیست. برای درمان این نوع سوختگی‌ها لازم است پزشک اقدامات اولیه را انجام دهد. جای این سوختگی‌ها نباید در تماس با هیچ درمان خانگی قرار گیرد، مگر اینکه با مشورت پزشک باشد.

مرحله دومی که فرد اقدام به درمان می‌کند، پس از انجام اقدامات اولیه است. به طور مثال،‌ فرد سریعاً به پزشک مراجعه کره و او برای جلوگیری از به‌جاماندن جای سوختگی استفاده از چندین پماد را به فرد توصیه می‌کند. همچنین،‌ ممکن است سوختگی مدتی پیش یا سال‌ها پیش صورت‌گرفته باشد، درحالی‌که فرد تازه اقدام به درمان جای سوختگی قدیمی کرده است. ممکن است فرد مدتی را به انتظار نشسته، اما جای سوختگی از بین نرفته است. علاوه بر این،‌ ممکن است سوختگی مربوط به سال‌ها پیش باشد.

 

اقدامات لازم برای کاهش اسکار سوختگی‌های درجه‌دو و سه

برای درمان سوختگی درجه‌دو و کاهش میزان اسکار آن بهتر است اقدامات معمول زیر را انجام دهید. ابتدا با پماد آنتی‌بیوتیک شروع کنید. یک‌لایه نازک از آن را روی محل سوختگی بزنید تا مانع از عفونت شود و به بهبود آن کمک کند. سپس، برای مراقبت از محل سوختگی و همچنین برای جلوگیری از عفونت و کمک به بهبودی پوست، آن را با گاز استریل نچسب ببندید.

به‌منظور بهبود زخم‌های درجه سه و درمان جای سوختگی آن‌ها نیز به توصیه‌های زیر عمل کنید. ازآنجایی‌که این نوع سوختگی‌ها شدید هستند، برای اینکه به ترمیم پوست خود کمک کنید، لازم است لباس‌های تنگ و حمایت‌کننده‌ای را به نام لباس‌های فشرده‌، روی سوختگی بپوشید. ممکن است مجبور شوید این لباس‌ها را برای چندین ‌ماه،‌ هر روز، از صبح تا شب به تن کنید.

انواع روش‌های درمان جای سوختگی

پس از بهبود سوختگی، احتمالاً جای آن باقی خواهد ماند، به‌خصوص اگر سوختگی از نوع درجه دوم یا سوم باشد. شدت جای زخم بستگی به عمق سوختگی و نحوه درمان و مدیریت اولیه آن دارد. باید بدانید که نمی‌توانید جای سوختگی را به طور کامل از محو کنید، اما می‌توانید آنها را درمان کرده و ظاهر بهتری را به آن‌ها ببخشید. همان‌طور که تابه‌حال متوجه شده‌اید روش‌های متفاوتی برای از بین بردن جای سوختگی  به کار می‌روند. این روش‌ها را می‌توان به چندین دسته کلی تقسیم‌بندی کرد.

به‌طورکلی، انواع درمان جای سوختگی قهوه ای رنگ یا غیره در چهار دسته اصلی قرار می‌گیرند. درمان‌های موضعی بدون نسخه، روش‌های تخصصی غیر جراحی، لیزردرمانی و عمل جراحی این چهار دسته هستند. باتوجه‌به قصد خود از انجام درمان،‌ می‌بایست گزینه مناسب را انتخاب کنید.

 

اگر تمایل دارید ظاهر محل سوختگی را درمان کنید،‌ انواع خاصی از روش‌های درمانی برای این کار مناسب است. اما اگر سوختگی باعث ایجاد انقباضات پوستی (مناطق سفت پوست) شده است که بر توانایی شما در حرکت محدود کرده است، باید از انواع دیگر روش‌ها بهره ببرید.

درمان‌های موضعی سوختگی بدون نسخه

همان‌طور که از نام این گروه پیداست،‌ درمان جای سوختگی با اتو یا وسایل داغ دیگر با آغشته کردن آن به موادی صورت می‌گیرد که می‌توانید آن‌ها را بدون نیاز به نسخه پزشک در خانه،‌ داروخانه و غیره بیابید. این نوع درمان‌ها معمولاً ارزان‌قیمت هستند و مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا مؤثر واقع شوند.

درمان سوختگی با مرطوب‌کننده و نرم‌کننده

پیش‌ از این نیز بیان کردیم که خارش مداوم یکی از مشکلات متداول در اسکارهای سوختگی است. زمانی که پوست می‌سوزند، غدد چربی موجود در آن نیز آسیب می‌بیند و یا از بین می‌روند. ازاین‌رو،‌ آن‌ها دیگر قادر به تولید چربی نیستند. در نتیجه، پوست خشک شده و به خارش می‌افتد. برای درمان جای سوختگی دست کودک استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌ها گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. البته به‌خاطر داشته باشید که باید از نمونه‌های غیر معطر بهره ببرید تا مانع از تحریک پوست شوید. در مقاله دیگری معایب و فواید کرم مرطوب کننده را توضیح داده‌ایم.

در این روش، زمانی که جای سوختگی هنوز تازه است، می‌بایست مرطوب‌کننده را بادقت و آرام‌آرام بر روی محل سوختگی بمالید. ازآنجایی‌که گذشت زمان،‌ جای سوختگی بهبودیافته و کمتر حساس است، می‌توانید پس از مدتی مرطوب‌کننده را با فشار بیشتری اعمال کنید. به‌این‌ترتیب، اسکار سفت نخواهد شد و آن ناحیه نرم می‌ماند.

 

درمان جای سوختگی با ورق‌های ژل سیلیکونی

ورق‌های ژل سیلیکونی در حقیقت تکه‌هایی کم‌ضخامتی از سیلیکون پزشکی هستند. این ورقه‌ها را برای درمان و بهبود جای سوختگی، بر روی آن قرار می‌دهند. تاریخچه استفاده از آن‌ها برای درمان سوختگی به بیش از 30 سال پیش بر می‌گردد. بسیاری بر این باورند که یکی از بهترین گزینه‌های غیر جراحی برای جای سوختگی، ورقه‌های سیلیکونی هستند.

ثابت شده است که آغشته کردن محل سوختگی به ژل سیلیکون (چه به‌صورت ورقه‌ای یا غیر ورقه‌ای) کاهش ضخامت جای سوختگی را در پی دارد. علاوه بر این، این ماده حین درمان جای سوختگی با آب جوش و یا موارد دیگر سبب کم‌شدن خارش و درد در محل سوختگی می‌شود

 حتی اگر سوختگی موجب سفتی و اختلال در حرکت شود،‌ استفاده از ورقه‌های ژل سیلیکونی گزینه مناسبی برای درمان است. برای اینکه این روش تأثیر مطلوبی بر روی محل سوختگی داشته باشد، می‌بایست درمان با این ورقه‌ها را  حداقل 6 تا 12 ماه به‌صورت مداوم ادامه دهید.

دقت کنید که هنگام استفاده از این ورقه‌ها، ضروری است که پوست خود را تمیز نگه دارید تا از بثورات پوستی، تحریک یا عفونت جلوگیری کنید. در درمان جای سوختگی تمییز ماندن پوست را جدی بگیرید، به‌ویژه اگر در یک منطقه آب‌وهوای گرم زندگی می‌کنید. ناگفته نماند که شما نباید این ورقه‌های سیلیکونی را روی پوستی که هنوز التیام نیافته است،‌ قرار دهید و یا آن‌ها را با پمادهای پوستی آنتی‌بیوتیک ترکیب کنید.

شایان‌ذکر است که به‌ندرت افراد به ژل سیلیکون آلرژی دارند و دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. اما اگر شخصی هنگام استفاده از این نوع درمان شروع به بروز هرگونه واکنش پوستی کرد، لازم است بلافاصله درمان را متوقف کرده و فوراً به پزشک مراجعه کند.

 

درمان جای سوختگی با روش‌های تخصصی غیر جراحی

درمان جای سوختگی با روش‌های تخصصی غیر جراحی بسیار ساده و راحت است. این نوع درمان‌ها را فرد نمی‌تواند در خانه آغاز کند. ازاین‌رو، او باید ابتدا به مراکز درمانی مراجعه کند. در این مراکز اقدامات اولیه‌ای که برای شروع درمان نیاز است، توسط کادر درمان انجام می‌شود. اما ادامه درمان باید در منزل و بر اساس دستورالعمل‌های ارائه شده توسط آن‌ها صورت گیرد. البته در برخی از انواع درمان نیز، تمام طول درمان در مراکز درمانی انجام می‌شود.

درمان جای سوختگی با ماساژدرمانی

یکی دیگر از روش‌هایی که در درمان محل سوختگی استفاده می‌شود، ماساژدرمانی است. این روش تأثیر به سزایی در کاهش درد، حساسیت پوست و خارش که معمولاً با اسکارهای سوختگی همراه است، دارد. علاوه بر این، با کمک ماساژدرمانی می‌توان ضخامت اسکار را کاهش داد و به بهبود ظاهر آن‌ها کمک کرد.

باتوجه‌به اینکه در این روش بافت زیر محل سوختگی دست‌کاری می‌شود،‌ بنابراین می‌تواند سفتی و اختلال احتمالی در حرکت را درمان کند. پس درصورتی‌که پس از سوختگی نمی‌توانید ناحیه آسیب‌دیده را به‌صورت روان و آزادانه حرکت دهید، ماساژدرمانی می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای درمان جای سوختگی باشد.

ماساژدرمانی را با انواع مختلفی از تکنیک‌ها را می‌توانید در مراکز سوختگی دریافت کنید. از تکنیک‌ها می‌توان به ورز دادن، چرخاندن پوست، کشش و نوازش اشاره کرد. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا کادر درمان می‌بایست دستورالعمل‌هایی را به شما در مورد نحوه و زمان انجام این تکنیک‌ها بدهند. دقت کنید که شما نباید پوستی را که عفونی و شکننده است یا کاملاً ترمیم نشده را ماساژ دهید.

درمان جای سوختگی با عسل

درمان محل سوختگی با عسل یکی از درمان‌هایی است که بلافاصله پس از اینکه سوختگی اتفاق افتاد انجام می‌گیرد. این درمان بر روی سوختگی‌های درجه یک و به‌ندرت بر روی سوختگی‌های درجه‌دو اعمال می‌شود. برای انجام این کار ابتدا لازم است سوختگی‌ها را زیر آب سرد بگیرید.

محل سوختگی باید بلافاصله زیر آب جاری سرد قرار گیرد تا خنک شود. این عمل حداقل باید پنج دقیقه طول بکشد. سوختگی‌های درجه‌دویی که بسیار کوچک هستند،‌ لازم است حداقل پانزده دقیقه در زیر آب سرد خنک شوند. به یاد داشته باشید که هرگز نباید از یخ برای خنک‌کردن در درمان جای سوختگی با عسل استفاده کنید.

در قدم بعد باید عسل را روی محل آسیب‌دیده بمالید. علاوه بر اینکه تمام ناحیه موردنظر را به عسل آغشته کرده‌اید، این را برای کمی از بافت سالم اطراف آن نیز انجام دهید. هنگام مصرف این ماده، به فکر صرفه‌جویی نباشید تا درمان به‌صورت مطلوبی انجام شود. در این درمان نیاز است که لایه بسیار ضخیمی از عسل را بر روی جای سوختگی قرار دهید. ضخامت این لایه باید تقریباً نیم سانتی‌متر باشد. در صورت امکان، می‌توانید به‌جای عسل معمولی از نمونه‌های دارویی آن بهره ببرید.

 

درمان جای سوختگی با فشار درمانی

پیش‌ازاین با این نوع روش درمان به‌طورکلی آشنا شدیم. اما حال قصد داریم به طور مفصل به آن بپردازیم. این نوع درمان دهه‌هاست که برای درمان اسکار سوختگی مورداستفاده قرار می‌گیرد. فشار درمانی اغلب اولین گزینه درمانی است که برای اسکار هیپرتروفیک (اسکار برجسته) در مراکز سوختگی انجام می‌شود.

استفاده از لباس‌های فشرده برای درمان سوختگی

این نوع درمان به‌وسیلة لباس‌های فشرده صورت می‌گیرد. این لباس‌ها خاصیت الاستیکی دارند و برای اعمال فشار بر نواحی اسکار، پوشیده می‌شوند. اگر محل سوختگی روی صورت فرد باشد، برای درمان جای سوختگی از ماسک‌های شفاف صورت استفاده می‌شود تا بر روی آن قسمت فشار وارد کند. برای دریافت پاسخی مطلوب لازم است، فرد به مدت 6 تا 12 ماه تحت ‌فشار‌درمانی قرار گیرد. افزون بر این، توصیه می‌شود که فرد به مدت 23 ساعت در روز لباس را به تن داشته باشد.

معایب استفاده فشار درمانی

گذشته از مزایایی که این نوع درمان ارائه می‌دهد، معایبی را نیز به دنبال دارد. درحالی‌که این روش برای درمان و حتی پیشگیری از اسکار سوختگی هیپرتروفیک فوق‌العاده مؤثر است، مشکلاتی را نیز برای فرد آسیب‌دیده ایجاد می‌کند.

درمان جای سوختگی با پوشیدن لباس‌های فشاری ممکن است فرد را به میزان زیادی آزار دهد و سبب ایجاد تاول بر روی پوست شود، به‌ویژه اگر آب‌وهوای محلی که فرد در آن زندگی می‌کند، گرم و مرطوب باشد. مضاف بر این،‌ پوشیدن این لباس‌ها ممکن است گرم‌شدن بیش از حد، خارش و سرباز کردن زخم را در پی داشته باشند. فشار درمانی می‌بایست در بیمارستان توسط ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی اجرا شود.

ادامه درمان نیز باید باتوجه‌به دستورالعمل‌های کارد درمان، در خانه توسط فر انجام گیرد. ناگفته نماند که برخلاف رایج بودن درمان جای سوختگی ‌با این روش درمانی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، مدارک پزشکی زیادی که از اثربخشی فشار درمانی حمایت کند، وجود ندارد.

 

درمان جای سوختگی با تزریق استروئید

از دیگر روش‌هایی که برای درمان اسکار به‌جامانده از سوختگی اعمال می‌شود،‌ تزریق استروئید است. از این روش عمدتاً برای درمان اسکارهای کلوئیدی از جمله اسکارهای برجسته، صاف، ضخیم و گرد که برخی اوقات از مرزهای آسیب سوختگی اصلی فراتر می‌روند، استفاده می‌شود.

استروئیدها، در محل سوختگی تزریق می‌شود تا اسکار به‌جامانده از آن را نرم و کوچک کنند. همچنین، پس از درمان جای سوختگی با تزریق استروئید، فرد ممکن است شاهد کاهش درد و خارش که به‌طورکلی با اسکارهای سوختگی مرتبط است، باشد.

لازم به ذکر است که به‌کاربستن این روش عوارض جزئی همچون تغییر رنگ پوست و نازک شدن پوست را به دنبال دارد. اما به‌ندرت پیدا می‌شوند افرادی که به این درمان آلرژی داشته باشند و پس از دریافت استروئید از واکنش‌های آلرژیک رنج ببرند. درهرصورت،‌ تزریق این ماده باید در بیمارستان یا کلینیک انجام شود. استفاده از استروئید در خانه به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

 

درمان جای سوختگی با لیزر یا لیزردرمانی

از پرکاربردترین و مؤثرترین روش‌های درمان اسکار سوختگی می‌توان به لیزردرمانی اشاره کرد. از لیزردرمانی می‌توان برای از بین بردن سفتی، ناراحتی و درد حاصل از سوختگی و همچنین صاف کردن جای سوختگی و کاهش قرمزی آن،‌ بهره برد.

به‌منظور درمان محل سوختگی،‌ انواع مختلفی از لیزردرمانی در دسترس هستند. اصلی‌ترین روش‌های لیزردرمانی، لیزر پالسی رنگی، لیزر فرکشنال، لیزر CO2 و لیزر Q-switched نام دارند. برای اینکه مطمئن شوید از لیزردرمانی پاسخ مطلوبی دریافت می‌کنید، می‌توانید پیش از اقدام به شروع درمان جای سوختگی قدیمی با لیزر با پزشک خود مشورت نمایید.

قبل و بعد از انجام لیزردرمانی باید از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید و تا آنجا که ممکن است از قرارگرفتن در معرض آن خودداری کنید. همچنین، دقت کنید که پس از انجام لیزردرمانی توصیه‌های جراح یا متخصص پوست را موبه‌مو انجام دهید تا به نتایج دلخواه دست‌یابید. نگفته نماند که ممکن است فرد به بیش از یک جلسه درمان نیاز داشته باشد. در حقیقت اغلب اوقات درمان چندین هفته طول می‌کشد تا مؤثر واقع شود.

درمان جای سوختگی با لیزر عوارض جانبی را در پی دارد. عوارض رایج لیزردرمانی شامل قرمزی، تورم، هایپرپیگمانتاسیون (تغییر رنگ پوست)، خارش و تشکیل اسکارهای جدید است. البته جای نگرانی نیست. چراکه مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که فواید لیزر از معایب آن بیشتر است. ازاین‌رو،‌ استفاده از لیزردرمانی برای درمان محل سوختگی ایمن در نظر گرفته می‌شود.

 

درمان‌های جراحی

چهارمین نوع از درمان جای سوختگی جراحی است. از این گزینه زمانی استفاده می‌شود که نواحی وسیعی از پوست به‌شدت آسیب‌دیده و باعث ایجاد انقباضات، پوست سفت و یا حرکت محدود شده است. اغلب جراحی‌هایی که روی جای سوختگی انجام می‌شوند، باهدف بهبود دامنه حرکتی صورت می‌گیرند. به‌منظور دستیابی به این هدف گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد که اسکارهایی که در زیرپوست تشکیل شده‌اند،‌ برداشته شوند. جراحی نمونه‌های متفاوت زیادی دارد. در ادامه با پیوند پوست و فلپ پوستی آشنا می‌شویم.

درمان جای سوختگی با پیوند پوست

در برخی از موارد نیز درمان جای سوختگی تنها با پیوند پوست ممکن است. در این جراحی پوست از قسمت دیگر بدن فرد مانند ران که کاملاً سالم است، برداشته و به قسمت آسیب‌دیده پیوند زده می‌شود. قسمت سالم بدن شما پوست را دوباره بازسازی می‌کند و پوست پیوندزده‌شده نیز،‌ رشد کرده و جای سوختگی را درمان می‌کند. همچنین می‌توانید به کمک عمل جراحی قسمت‌هایی از بدن که در اثر انقباضات سفت شده‌اند را رها کرده و از حرکت مجدد آن‌ها بهره ببرید.

 

فلپ پوستی

درمان جای سوختگی از طریق فلپ پوستی بسیار شبیه پیوند پوست است. اما تفاوتی که بین این دو روش وجود دارد در نحوه جداکردن پوست سالم است. در پیوند پوست، پوستی که از قسمت سالم بدن گرفته می‌شود، بدون قسمت‌های تأمین‌کننده خون خود است. این بدان معناست که در روش فلپ پوست،‌ برخلاف پیوند پوست، رگ‌های خونی، چربی و ماهیچه‌ها همراه با تکه پوست جدا می‌شوند. این روش معمولاً زمانی کاربرد دارد که خون‌رسانی به پوست سوخته ممکن نباشد.

سخن آخر

برای درمان جای سوختگی لازم است پیش از هرگونه اقدامی با پزشک مشورت کنید. با کمک او گزینه‌های موجود را بررسی کرده و بهترین نوع درمان را انتخاب کنید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که از ترکیب چندین درمان بهره ببرید و آن‌ها را به‌صورت متوالی اجرا کنید.

درهرصورت باید واقع‌بین باشید و این موضوع را بپذیرید که بعید است جای سوختگی شما به طور کامل از بین برود، به جز زمانی که واقعاً جزئی باشد. به یاد داشته باشید زنده ماندن از سوختگی‌های شدید و به‌دست‌آوردن فرصت برای زندگی دوباره خود معجزه‌ای است که به شما عطا شده است. پس برای درمان جای سوختگی خود تلاش کنید اما شادی و اعتمادبه‌نفس خود را بر پایه آن نگذارید. به یاد داشته باشید که زیبایی در درون انسان‌هاست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.